Film „The Post“ nie je len o novinároch, ktorí nastavujú zrkadlo mocným.
Je to aj príbeh ženy – vydavateľky The Washington Post, Katharine Graham. A najmä o jej boji za to, aby ju bral vážne mužský svet redaktorov a novinárov.
Meryl Streepová, ktorá Katharine vo filme stvárňuje vie, aké to je, byť odmietaná, ingorovaná a ohováraná mužskými kolegami. Hovorí, že nepozná žiadnu ženu vo filmovom priemysle, ktorá by toto nezažila.
V exkluzívnom rozhovore pre The Straits Times v New Yorku Meryl Streepová uviedla, že jednou z možností, ako zlepšiť rodovú rovnosť, je, že si ženy navzájom budú pomáhať uspieť, namiesto toho, aby medzi sebou súťažili.
Jasne si spomína na genderovú dynamiku sedemdesiatych rokov minulého storočia. “Rok, v ktorom sa tento film odohráva – 1971 bol rokom, keď som vyštudovala vysokú školu a spomínam si, že v podnikaní, práve a lekárstve bolo len veľmi málo žien … a boli outsiderkami.”
V redakciách im bolo súdené pracovať len na nižších pozíciach.
“Moja kamarátka Nora Ephron, ktorej je tento film venovaný, odišla pracovať do Newsweek,” hovorí. Nora Ephron bola scenáristkou, ktorá napísala scenár k filmom Keď Harry stretol Sally (1989), Sleepless In Seattle (1993) a Silkwood (1983). Katharine Grahamová v tom čase bola vedúcou Newsweek. Keď Nora požiadala o post spravodajkyne, bolo jej povedané, že reportérom smie byť iba muž. Mohla si vybrať medzi pozíciou asistentky a sekretárky.
Herečka Meryl Streepová odpovedá na názor, že byť jedinou ženou v skupine je výhodou a snažia sa ostatné ženy držať mimo hru.
„Mali by ste si uvedomiť, že to nie je výsada. Je to záväzok. Kým nebudete mať dostatočné množstvo obdivovateľov, nikto vám nebude venovať pozornosť.“
“Svet bol veľmi odlišný, a dokonca aj napriek všetkému úsiliu, ktoré sme vyvinuli, je ešte veľmi málo žien ako Katharine Grahams, veľmi málo zodpovedných žien.”
Na otázku, čo sa dá urobiť v súvislosti s nerovnosťou pohlaví na pracovisku, Streepová odpovedá: “Myslím si , že je to otázka počtu. Čím viac nás je, tým sme lepšie, tým viac sa navzájom podporujeme a pomáhame si. Keď som bola mladá, ženy sa navzájom držali v šachu a súperili, akoby pozícia jedinej ženy v miestnosti plnej mužov mala byť privilégiom.“
Vo filme sa Katherine Graham, povzbudzovaná redaktorom Bradleom musí rozhodnúť, ako sa postaví k svojej rade a k právnikom novín, ktorí jej radili, aby nezverejňovala únikové materiály o vládnom pokrytí vojny vo Vietname, pretože by ju mohla priviesť do väzenia a ohroziť finančnú situáciu novín. To nebolo jednoduché, najmä vzhľadom na to, “ako ťažké bolo byť ženou v roku 1971 a zároveň byť hlavou spoločnosti,” hovorí režisér filmu Steven Spielberg v samostatnom rozhovore. “Keď sedíte vo vlastnej zasadacej miestnosti s ľuďmi, ktorí by sa vám mali zodpovedať, no pritom každý z nich upiera pohľad na najbližšie sediaceho muža.” Katharine bola v mori plnom mužov neviditeľná a nenašla odvahu, aby svoju autoritu dokázala presadiť.
“No jej zlomový moment v príbehu prichádza,” hovorí filmár a režisér Steven Spielberg a dodáva, že The Post vníma ako feministický film a má radosť z jeho ozveny v dnešnom #metoo hnutí, kde ženy začali otvorene protestovať proti zneužitiu moci mužmi.
Streep poznamenáva, ako ďaleko sa dostali ženy od sedemdesiatych rokov minulého storočia, kedy napríklad v kanceláriách Washington Post existovalo len málo žien s právomocou, “ak by nevlastnili budovu a papier ako Katharine”.
“Stále potrebujeme mnoho načúvajúcich mužských uší a musíme sa učiť, ako sa presadzovať ako ženy,” hovorí Streepová.
Napriek tomu budúcnosť vidí optimisticky. “Myslím si, že svet sa mení a že existujú určité druhy ženského správania, ktoré mužov tešia, hoci si to v skutočnosti neuvedomujú.“
“A na vyšších úrovniach sa budeme viac začleňovať. Všetci na tom trváme a myslím si, že sa to stane.“
Meryl Streepová je naozaj optimistka a veci vidí reálne. „Dva kroky vpred, jeden vzad. Takto sa to deje. A to je jediný spôsob, akým je možné dosiahnuť pokrok.“
S láskou Nel
zdroj: www.straitstimes.com